Tuesday, October 22, 2013

mütevazi lezzetler kışlık sos tarifleri

Merhaba degerli site ziyaretcilerimiz. Yogun istek aldigimiz icin sizlere bugün mütevazi lezzetler kışlık sos tarifleri makalesini sunmaya karar verdik.


mutevazi lezzetler kislik sos tarifleri 1

Kış geliyor ,dolayısı ile mis kokulu domatesler kokusuz lastik görünümlü,

hormonlu domateslere yerini bırakacak....

Sebze ve meyveleri mevsiminde ,doğal zamanlarında kullanmak en sağlıklısı ve doğrusu..

Bahçe domatesinin mevsimi yaz olunca en kokulu en güzel zamanı da temmuz ayı ve sonrasıdır...

Şu sıralar domates azalmaya başladı bile ..

Siz de çok geç kalmadan kış için kullanıma hazır soslarınızı hazırlayabilirsiniz..

Domates için bahçesi olanlar çok şanslı ama bahçesi olmayanlarda pazardan alabilirler..

Biz genelde İstanbul'a yakın olan Silivri ve yakınında olan köylere gidip tarladan bizzat topluyoruz..

Domatesleri kendi ellerimizle toplamak bile ayrı bir zevk..

Tarlada domatesleri toplarken fotoğraf çekmeyi düşünüyordum ama küçük oğlum hastalanınca

ben toplamaya gidemedim..

mutevazi lezzetler kislik sos tarifleri 2 


Ben soslarımı bir kaç senedir tek kullanımlık soda şişelerinde hazırlıyorum..

Bu şekilde hazırlama aşamasında azıcık uğraştırsa da kışın kullanırken çok pratik oluyor..

Evde içilen sodaların şişelerini atmıyorum yıkayıp biriktiriyorum ve sonrasında domates sosunu hazırlarken kullanıyorum..

Bu sosu tüm sebze yemeklerinde ,çorbalarınızda( özelliklede domates çorbası için)makarna ve pilavlarda ,kızartma soslarında,dolma harçlarını hazırlarken kullanabilirsiniz.

Menemen ve sos için 50 kilo kadar domates kulladım..

Aslında tarif için malzeme için ölçü vermeyi düşünmüyorum,

 herkes kendi ihtiyacı kadarını ayarlar diye düşünüyorum

***

Sosu iki değişik şekilde hazırladım.

Birincisi soda şişelerine hazırladıklarım  .

Bunun için önce domatesleri yıkadım  ve rendeledim.

Rendelediğim domatesleri pişirmeden çiğ olarak ,soda şişelerine doldurdum.

Hepsini doldurduktan sonra şişelerin ağız kısımlarına yarım çay kaşığı tuz ekledim..

**

 İşin asıl noktasına geldik. 

Şişelerin kapaklarını ve kapakları kapatmak için kullanılan aşağıda görülen basit aleti kullanıyorum..  

Bu aleti bir tanıdık sayesinde edindim. Kapakları da kilo ile alıyor. 

Bir kilo kapağı iki ,üç sene kadar kullandım.. 

Şişelerimin üzerine kapakları yerleştiriyorum ve yukarıdaki aletle bastırarak kapakları hava almayacak şekilde kapatıyorum ve şişeleri su dolu tencerede 15 dakika kadar kaynatıyorum .

Soda şişesinde domates sosu konservelerim hazır oldu bile..  

Daha önce belirttiğim gibi hazırlarken uğraştırıyor ama kullanırken çok pratik oluyor..

Bu şekilde evde sağlıklı tek kullanımlık meyve suyu bile hazırlanır..


mutevazi lezzetler kislik sos tarifleri 3

Bu şekilde domates soslarım hazır olmuş oldu..

Bu sosları güneş almayan bir yerde uzun süre bozulmadan saklayabilirsiniz..

Benim soslar mayıs ayına kadar kalıyor.

Belki daha da dayanabilir ama  o zamana kadar bitiyor zaten...

Merak etmiş olabilirsiniz ,bu aletin İstanbulda satıldığını görmedim duymadım.. 


mutevazi lezzetler kislik sos tarifleri 4

Domates sosunun daha kolay hazırlanış şekline de değinmeden edemeyeceğim...

Rendelediğimiz domatesleri genişçe bir tencereye alalım..(ben 5 kiloluk bir tencere kullandım)

İçine 1,5 yemek kaşığı kaya tuzu ilave ettim..

Kaynayana kadar pişirdim. Bu arada üzerinde oluşan köpükleri de kaşıkla aldım..

Bu sosları yine kullanımda kolaylık olması açısından,

 yarım kiloluk şişelerde hazırlamanızı tavsiye ederim.

Hazır olan kaynar haldeki sosumuzu bir veya yarım kiloluk şişelere paylaştıralım ve kapaklarını sıkı sıkıya kapatıp şişemizi hemen ters çevirelim...

Bu şekilde şişeleriniz sıcaklıktan dolayı doğal olarak vakumlanacaktır.

Şişeler tamamen soğuyana kadar ( 1gün gibi)bekletelim. Şişeler soğuyunca düz çevirelim,kapağın üzerine elinizle bastırın kapak içeri doğru esnemiyorsa sosunuz sağlıklı bir şekilde hazırlanmıştır..

Deneyin pişman olmayacaksınız..

Aynı gün yine kış için menemen de hazırladım tarifi önümüzdeki günler de gelecek..  



***


* Bu sosları açtığınızda (özellikle kavanozda hazırladıysanız) bitene kadar buzdolabında saklamalısınız.. Kapak açılınca hava alacağı için bozulma kolaylaşacaktır..


*Kavanozlarınız ve kapakları steril olmalı.Bunun için her ikisinide kaynatmalı ve iyice kurulamalısınız..


*Bu  tarz sosları özellikle cam kaplarda hazırlayalım .Plastik kaplarda veya poşetlerde saklamanın kanserojen açıdan sakıncalı olduğu artık hepimizce  malum..


* Fazla miktarda sos hazırlayacaksanız bu bir gününüzü alacaktır,size tavsiyem bu işi tek başınıza yapmamanızdır. 


*Domatesleri rendeleme yerine rondodanda geçiribelirsiniz ama o şekilde sanki daha bir sulu oluyor .. 


*Sos için her ne kadar sivri domatesler tercih edilse de(etli olmasından dolayı) tombul olanlar lezzetinden dolayı tercihimdir..


*Ezik domatesleri ve rendelerken kalan kabuklarını atmadım onları da salça yapmak için ayırdım.. 


Yapacak olanlara kolay gelsin..


 


................Afiyet Olsun...................




Hosunuza gidebilecek enterasan makale : mütevazi lezzetler kışlık sos tarifleri

No comments:

Post a Comment